Rancangan Pengajaran Harian
Mata Pelajaran : Bahasa Malaysia
Fasa | Isi kandungan | Aktiviti dan pembelajaran | Nota | ||||||||||
Aktiviti Guru | Aktiviti Murid | ||||||||||||
Set induksi ( 3 minit) | Menyebut seni kata lagu melalui nyanyian secara didik hibur | 1) Guru menyanyikan lagu. 2) Guru memaparkan lirik lagu. 3) Guru mengajar murid menyanyi lagu. 4) Guru menyoal murid tentang tajuk yang akan dipelajari hari ini. 5) Murid memberi respon kepada soalan cikgu.
| 1) Murid menyanyi lagu sambil melihat lirik yang dipapar di papan hitam. | Nilai : Hormat-menghormati Kasih sayang Baik hati BBM: Komputer, LCD, Buku Teks (m/s 20) | |||||||||
Langkah 1 ( 7 minit ) | membatangkan suku kata tertutup yang sesuai berdasarkan gambar dengan betul. | 1) Guru memaparkan kad imbasan di papan hitam. 2) Guru meminta murid cuba membaca suku kata pada kad imbasan tersebut. 3) Guru membetulkan jika murid tersalah baca.
| 1) Murid mengeja dan membatang suku kata terbuka dengan suku kata dengan sebutan yang betul. 2) Murid mendengar dan memnyebut suku kata dengan betul. | Sistem Bahasa: Kata Nama Am | |||||||||
Langkah 2 ( 7 minit ) | Bertutur dan menyatakan permintaan untuk melakukan sesuatu dalam situasi tidak formal secara bertatasusila | 1) Guru meminta murid menceritakan hubungan mereka bersama dengan jiran . 2) Guru mengaitkan nilai murni Kasih Sayang kepada murid. 3) Bagaimanakah kita berhubung baik dengan jiran kita? 4) Apakah kebaikan kita berjiran?
| 1) Murid menceritakan hubungan mereka bersama dengan jiran. | Kaedah : Kaedah soal jawab Perbincangan Kerja individu Nilai: Toleransi, Hormat-menghormati, Kasih sayang Ilmu: Pendidikan Moral |
Langkah 3 ( 10 minit ) | Mengeja suku kata tertutup dengan sebutan yang betul. | 1) Guru mengedarkan lembaran kerja kepada murid. 2) Guru memberi arahan kepada murid. 3) Guru meronda sambil memberi tunjuk ajar. 4) Bincangkan jawapan dalam kelas. ( lembaran kerja adalah di lampiran 1. ) | 1) Murid menyiapkan lembaran kerja dengan tekun. 2) Murid mengeja suku kata tertutup dengan sebutan yang betul. | Nilai: Tekun BBM: Lembaran Kerja |
Penutup (3 minit) | Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul. | 1) Guru meminta menyebut semua suku kata yang dipelajari hari ini. 2) Guru memberi galakkan kepada murid. | 1) Murid menyebut semua suku kata dengan betul. | Nilai : bekerjasama |